0570-71 17 70

info@kv-huset.se

Har din printleverantör också ”Service 3.0”?

När man investerar i en printlösning, gör man oftast det på minst en treårig period. Därav är det av yttersta vikt att den sköts på bästa sätt.

Det är här serviceavtalet kommer in. Många leverantörer använder fortfarande helt manuella sätt, man får skriva in via mail eller fax hur många sidor maskinen har gått. Därefter får man en faktura på antalet sidor.

Problemet? Om inte räkneverket skickar per automatik från skrivaren, hur fungerar det då med t.ex. felanmälan och slitagedelar som ska bytas vid vissa intervaller? Min enda tanke på detta är att det  också sker manuellt per antingen mail eller telefon. Vi leker med tanken att en trumma har börjat bli sliten, slutkunden har inte observerat sitt räkneverk (vem kollar egentligen sådant om man prompt inte måste?) och ringer sin leverantör angående detta. Problem som kan uppstå är t.ex. att de inte har tid just nu för de har annat inbokat alternativt att de inte har trummor i lager, för någon annan har precis haft samma service.

Vad händer då? Jo, antingen får man leva med fula utskrifter, vilket i sig kan fungera i nödfall om det är för internt bruk. Värsta tänkbara scenario är ju att det är utskrifter som ska till kunder. Det kan vara alltifrån offerter, fakturor och produktblad.

Vad vill jag då belysa med detta? Jo, vårt serviceavtal som vi erbjuder tillsammans med våra skrivare, som jag väljer att kalla ”Personlig Service 3.0” gör ditt liv med din skrivare lekande lätt. Det enda som krävs är att ni tillåter oss att skrivaren får använda sig av mail.

Med denna lilla detalj, så kan ni helt plötsligt skicka mail med inscannade filer direkt till er mail, men ni får också med att maskinen dels skickar räkneverket en gång varje månad till oss. Den passar även på så fort det blir fel på maskinen att skicka felkoder och uppgifter om felet på maskinen till oss. I många fall kan vi på så vis veta vad som är fel och vad som behöver åtgärdas innan ni ens märkt att det är fel på maskinen.

”Varför är det så viktigt att maila räkneverk? Vi har ju alltid skickat in våra kort och det har fungerat”. Vi vill helt enkelt kunna erbjuda rätt service av slitagedelar i tid, det sparar på både er och vår tid samt att er maskin får leva ett felfritt liv.

Jag fick senast idag ett bevis på detta av två glada kunder som säger ”men vi har inte beställt någon service.” Man får då nöjet att förklara att med funktionen aktiverad byter vi saker i tid utan att delarna går över sin livslängd.

Man mår fruktansvärt bra som konsult vid dessa tillfällen när kunderna visar hur nöjda de är med sitt serviceavtal och servicen de får i samband med detta.

Frågan Du som läser detta bör ställa dig, hur bra är ditt serviceavtal med er leverantör? Tvekar du det minsta, slå mig en signal så kan vi tillsammans analysera ert behov av printlösningar och göra ert ägande av dessa helt problemfritt.

Om inte, så hoppas jag att jag väckt lite av ert intresse hur jag tänker i er drift angående IT och dokumenthantering, där det gäller att ha optimal drifttid året runt. Nästa gång det är dags att byta komponenter, datorer eller skrivare är min förhoppning av ni slår mig en signal och vi får chansen att visa vad vi går för. Vi arbetar dessutom över hela Värmland.

Tack för idag, om vi inte hörs av hoppas jag ni får en riktigt fin höst!

//Andreas, B2b-konsult @ KV-Huset

← Tillbaka